برای راه انداختن یک کسب و کار خوب ۹ مرحله را باید طی کرد:
۱) ارزشیابی اقتصادی کسب و کار
آیا نوع کسب و کار متناسب با شما هست؟
از تحلیل نقطه سر به سر برای اطمینان از سوددهی ایده اقتصادیتان استفاده کنید.
یک برنامه مدون کسب و کار شامل بررسی سود و زیان حجم نقدینگی را تهیه کنید.
محل منابع مالی را برای شروع و راهاندازی کسب و کار تعیین کنید.
۲) در مورد ساختار قانونی کسب و کارتان تصمیمگیری کنید
مالکیت یک نفره.
شرکت با مسئولیت محدود.
شرکت تضامنی یا تعاونی. قبل از تصمیم گیری در مورد ساختار سازمان خود از منابع مختلف به ویژه از یک کارشناس استفاده کنید.
برای سوالاتی که در ذهنتان است حتما پاسخ تهیه کنید.
۳) نامیرا برای کسب و کارتان انتخاب کنید
به اسامی مختلفی که میتواند با نوع محصول و خدمات شما تناسب داشته باشد، بیندیشید.
اگر میخواهید کسب و کار اینترنتی راه بیندازید، بهتر است امکان ثبتنام مجموعه خود را به عنوان یک domain بررسی کنید.
از اداراتی که متصدی اسامی فعالان اقتصادی در حوزه شما هستند جهت انتخاب نامی که تکراری نباشد، استعلام کنید.
برای تعیین نام شرکت با اداره ثبت شرکتها میتوانید هماهنگی کنید.
آن دسته از اسامی که هویت تجاری دیگران است یا موجب سردرگمی مشتریان میشود، حذف کنید.
از اسامی باقی مانده در فهرستتان بالاخره مناسبترین را انتخاب کنید.
۴) نام کسب و کارتان را حتما ثبت کنید
اقدامات اولیه و تهیه مدارک مورد نیاز جهت ثبت نام مجموعه اقتصادی تان در اداره مربوطه.
تثبیت نام به عنوان معرف کالا و خدمات شما ضمن تعیین حوزه فعالیت.
تثبیت نام به عنوان یک دامنه و آدرس اینترنتی(در صورتی که بخواهید فعالیت خود را در فضای اینترنتی داشته باشید.).
۵) تهیه مدارک سازمانی
تهیه مرامنامه و اصولی که افراد مجموعه اخلاقا خود را به آن پایبند بدانند.
تهیه و تنظیم اساسنامه.
تهیه و تنظیم چارت سازمانی.
تهیه و تنظیم شرح وظایف و فرآیند کاری هر بخش.
۶) پیدا کردن دفتر کار
ویژگیها و فیزیک مورد نیاز شغلتان را شناسایی کنید.
توان خود را برای پرداخت اجاره تعیین کنید.
بهترین همسایگیها برای کسب و کارتان را تعریف کنید و تحقیق کنید آنان به طور متوسط چه مقدار اجاره پرداخت میکنند.
مکانهایی را که برای کار انتخاب میکنید باید کاملا مناسب برای نوع کارتان باشد ضمن آنکه فعالیت شما در آنجا محدودیتهای قانونی نداشته باشد.
قبل از امضای هر قرارداد اجاره، آن را به دقت مطالعه کرده و بهترین و مناسبترین مورد را انتخاب کنید.
۷) تهیه مجوزها و مدارک قانونی
برقراری ارتباط و ثبت شدن نزد سازمانهای رسمی مانند اداره مالیات.
مجوزهای مهارتی و مدارک تاییدکننده این مهارتها.
کسب مجوز فعالیت از اتحادیه صنفی یا دیگر مراجع ذی ربط.
کسب مجوزهای مرتبط با کیفیت کار نظیر انواع استانداردها و...
کسب تائیدیههای کاری از مراجع ذیصلاح.
تعیین ابزار و وسایل کاری که باید پوشش بیمهای داشته باشند.
تماس با یک شرکت بیمه و تخمین مبلغ انواع بیمهها.
بیمه مسئولیت برای آن دسته از کارهایی که بسیار مسئولیتزا هستند.
بیمه اموال چنانچه ارباب رجوع و مشتریان در محل کار شما حاضر میشوند.
بیمه محصولات خطرناک یا حساس(چنانچه چنین محصولاتی تولید میکنید).
بیمه خسارت و دزدی یا صدمه دیدن حین کار.
بیمه پزشکی و از کارافتادگی برای خود و کارکنانتان.
۸) راهاندازی سیستم مالی مناسب
رویه مالی خود را بر اساس سیستم خرید و فروش نقد یا نسیه انتخاب کنید.
چنانچه چرخه فعالیت سالانه شما با تقویم همخوانی ندارد، سال مالی خود را معین کنید.
تمامی پرداختها و دریافتها را ثبت کنید.
استخدام یا مشاوره با یک کارشناس حسابداری را مدنظر قرار دهید.
از دفاتر یا نرم افزارهای مالی متناسب استفاده کنید.
۹) سیستم اظهارنامه مالیاتی و پرداخت مالیات را راهاندازی کنید تا غافلگیر نشوید
با روال پرداخت مالیات در ساختار صنفی خود آشنا شوید.
با روشهایی که موجب کاهش پرداخت مالیات میشوند، آشنا شوید.
از کتب و نشریات مربوط به امور مالیاتی غافل نشوید.
یک تقویم مالیاتی برای کارتان تنظیم کنید.
همان طور که میبینید برای راهاندازی یک کسب و کار باید چندین مورد تصمیم گیری و سیاستگذاری کرده و برنامه کاری مدونی تنظیم و اجرا کنید.